DOOR MARTIJN VERMEULEN, 4 NOVEMBER, 2022

 

Waar een klein land groot in kan zijn: Nederland kent meer dan 130 prijzen voor literatuur. Geen enkele is echter bestemd voor literatuur in songteksten. Internationaal is er meer waardering voor literaire uitingen in muziek. Zo kreeg Bob Dylan in 2016 de Nobelprijs voor Literatuur toegekend en kreeg Kendrick Lamar in 2018 de Pulitzerprijs overhandigd. Bij deze wordt dan ook een nieuwe, fictieve prijs in het leven geroepen: De prijs voor de mooiste literatuur in Nederlandstalige liedteksten. En die gaat dit jaar naar Windveren van Boudewijn de Groot!

https://www.nieuweplaat.nl/album/boudewijn-de-groot-windveren/

 

 

 

Door vpb, 2 november 2022

 

Boudewijn de Groot, zanger en tegelijk verteller. 

 

Het veertiende album van Boudewijn de Groot (78) kwam tot stand in een periode waarin hij muzikaal vast zat, maar tekstueel overliep. Dat heeft onverwachte gevolgen. Hij zingt opvallend vaak over de actualiteit (het klimaat, toxische mannen) en dingen die hem nu bezighouden (de dood, het leven als reis), en bedenkt daar muziek bij die vaak naar vroeger ruikt. En omdat hij de helft van de songs zo goed als solo opnam thuis, komt hij heel direct over. ‘Lente’, ‘Wilde ganzen’ en ‘Vals licht’ baden in een nostalgisch gevoel: bloemen groeien niet op beton, schoonheid vergaat, het verlangen naar de moeder blijft. We zien poëtische beelden, horen weemoedige melodieën, en genieten van die verhalende toon die De Groot beter dan ooit beheerst, ook in ‘Als je stil bent’, een teruggevonden sonnet van Lennaert Nijgh. Tussen de ballads springt soms een uptempo countrysong los, en in ‘Sheherazade’ zorgt kleindochter Aysha (Meis) voor een moderne toets. Het is knap werk, en ontroerend ook wanneer de oude zanger in ‘Hoe meer ik dichterbij kom’, op muziek van de zieke George Kooymans, krachtig raakt aan wat hierna komt.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20221101_97987370?hash=C77F302DCB02F2E88F370561F30456910CCEF438B0C087ED81BC5E033F8400A8&adh_i=&imai=

 

 

 

Interview in het AD en diverse dagbladen

Door Alexander van Eenennaam, 04-11-22

 

Op zijn nieuwe album Windveren toont Boudewijn de Groot (78) zich soms weer de protestzanger van weleer; maar wel een die nog steeds de jeugd wil aanspreken. ,,Ik vind het vervelend om een dinosaurus te zijn.’’

https://www.ad.nl/show/14de-album-boudewijn-de-groot-duurde-even-voordat-ik-me-betrokken-voelde-bij-mijn-eigen-plaat~a782a06f/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&cb=2cdf7be210f12813d14626469e2831b5&auth_rd=1

 

 

 

De Gooi en Eemlander

Door Chris van Oostrum, 3 november 2022

 

Muzikaal process van Jaren werd toch geheel

Het is niet veel artiesten gegeven om om in hun 78e levensjaar met een van hun beste creaties op de proppen te kunnen komen. Met ‘Windveren’ heeft Boudewijn de Groot dat zowaar toch gepresteerd. Het is in all opzichten zijn veelzijdigste album sinds ‘Een nieuwe herfst’ uit 1996.

https://m.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20221103_36260389?utm_source=google&utm_medium=organic

 

 

 

Door de Zin redactie

 

Van het imago protestzanger komt hij waarschijnlijk nooit meer af. Maar zanger, schrijver en componist Boudewijn de Groot (1944) is misschien wel de meest veelzijdige Nederlandse muzikant ooit. Zijn nieuwste album Windveren verschijnt volgende maand. Nú in Zin magazine.

https://www.zin.nl/2022/10/13/boudewijn-de-groot/