Recensie van het album Nachtwerk op timpaan-muziek.nl:

Nederlands

Published on november 24th, 2017 | by Redactie Timpaan Muziek

0

REVIEW: Vreemde Kostgangers – Nachtwerk

Nederlandse supergroep excelleert op vakkundig, bevlogen en gedreven album

De Vreemde Kostgangers klinken meer als een eenheid op het tweede album van deze Nederlandse Supergroep. Henny Vrienten (Doe Maar), George Kooymans (Golden Earring) en Boudewijn de Groot hebben binnen een jaar al een vervolg op hun debuutalbum.

Leven zat in de stad is gelijk raak, een overtuigend begin. De elementen die het eerste kenmerkten zijn nog steeds aanwezig. De combinatie van deze drie grootheden levert ook deze tweede keer een album op van hoge kwaliteit. Twee albums in minder dan een jaar tijd is al een prestatie op zich, daarbij is dit album met zestien nummers (ruim meer dan een uur speeltijd) lang.

De drie klinken als jonge mannen met een missie. Bevlogen, ontspannen, gedreven en in de klank ook wat nostalgie. In de meeste nummers neemt één van de drie het voortouw en begeleiden de anderen. De stemmen van Henny, George en Boudewijn zijn nog steeds krachtig en klinken prettig. De leeftijd van de mannen klinkt door in de ervaring die ze hebben en nergens anders in.

Topnummers? Alle zestien. Gevoelig klinken de Vreemde Kostgangers in Ze houdt van mij. Mysterieus en geheimzinnig wekken ze angst op in Bang. Subtiele zwoele swing in Warm vanavond. De humor en het plezier spatten er vanaf bij Water bij de wijn. De subtiele accenten van Henny Vrienten, de rock van George Kooymans en de singersongwriter Boudewijn de Groot zijn een unieke combinatie.

De liedjes zitten vakkundig in elkaar, teksten zijn divers en het geheel is voortreffelijk uitgevoerd. Veel afwisseling in thematiek en in de muzikale invulling van de arrangementen toont de veelzijdigheid van de heren. Toch weten zij dit album te laten klinken als een eenheid. De muziek staat op naam van George of Henny staat, de teksten op één na van Boudewijn. De uitzondering is Een eenzaam avontuurmet tekst van Jack Bakkers. De positieve houding klinkt door in de teksten, zoals de titel van Half leeg = half vol al laat zien.

Supergroep! Superalbum! Er is Geen weg terug... het heilige vuur is door de Vreemde kostgangers aangestoken. Graag nog een album!

Eindoordeel: 10,0